אהבתם?
שתפו!

גוגל לא רוצה שתדעו מאיפה מגיעים הגולשים שלכם

גוגל החליטה להפסיק לשתף בעלי אתרים בביטוים דרכם מגיעים אלינו הגולשים. הם אומרים שזה עניין של פרטיות, אנחנו סקפטיים. בינתיים, יש לנו שיטה חדשה לבדוק מה הגולשים מחפשים כשהם מגיעים אלינו.

דניאל שרף
02/10/2013

גוגל אנליטיקס הוא אחד מהכלים הבסיסיים והפופולאריים ביותר עבור מקדמי אתרים וכותבי תוכן. המערכת החינמית של גוגל, סיפקה למנהלי אתרים ואנשי SEO מידע קריטי לקידום אתרים. כלים כמו זיהוי משך השהייה של הגולש באתר, מספר העמודים בהם צפה, איזה אתר הוביל אותו לאתר שלנו ועוד. אחד מפרטי המידע החשובים ביותר שגוגל אנליטיקס סיפק לנו היה - דרך אילו מילות מפתח מגיעים הגולשים אלינו לאתר. המידע הזה נתן לנו אפשרות לאמוד את הצלחת הקידום שלנו בגוגל, ולנתח מידע רלוונטי חשוב נוסף. לאחרונה, הנהלת גוגל החליטה לשים סוף לחשיפת המידע הזה ומילות המפתח כבר אינן חשופות למנהלי האתר. 

 

למה? הטענה הרשמית של גוגל היא שהצעד נעשה כדי להגן על פרטיות הגולשים, ולאבטח טוב יותר את החיפושים. כדי להמחיש את חשיבות המידע ומה הוא איפשר לנו לעשות, אפשר לראות את תצלום המסך עם ניסוי קטן שבצעתי דרך מנוע החיפוש של בינג (שם זה עוד עובד במתכונת הישנה של גוגל):

 

היום דרך בינג, פעם גם מגוגל - אפשרות לזהות מי חיפש ביטוי מסוים

 

אפשר לראות בתצלום המסך - שתלתי קוד קטן באתר וקיבלתי בדיוק את הביטוי שהקלדתי בבינג דרכו הגעתי לאתר  ("חברה לבניית אתרים"), ויותר מזה - גם את כתובת הIP שלי.

 

ניקח את זה צעד אחד קדימה, תחשבו שלא היה מדובר באתר העסקי של moreweb, אלה באתר ה"גס ומרושע" שלי, שעם עוד קצת חקירת עומק הייתי מגלה ששר האוצר שלנו חיפש בטעות את הביטוי "איך מגדלים מריחואנה בבית", והגיע לאתר שלי. מהדברים האלו בדיוק גוגל רוצה להימנע.

קשה לי להאמין שזו הסיבה בגללה גוגל מחסלת סופית את אספקת המידע לביטויים במערכת האנליטיקס, אבל זה בהחלט התירוץ עליו גוגל בונה את האליבי שלה.

 

בפועל, מדובר בצעד נוסף בשינוי הגישה בו נוקטת גוגל עבור מקדמי אתרים בעזרת SEO. אם בעבר היינו יכולים לקחת כמעט כל אתר, להקים עבורו כמה עמודי נחיתה, לבצע אופטימיזציה כלפי הביטוי הרלוונטי לנו, להכניס כמה קישורים ולהזניק את העמוד שלנו בתוצאות מנוע החיפוש, אז היום אפשר לשים לב שהטכניקה הזאת כבר לא אפקטיבית כבעבר. חשוב מכך, אנחנו מפספסים נקודה מאוד קריטית וחשובה בשינויים שמתקיימים בשנים האחרונות במנוע החיפוש של גוגל, אותם גוגל מבצעים לאט ובטוח


רגע לפני שכל המידע הזה נעלם, בואו נעשה הדגמה משותפת. תפתחו יחד איתי את חשבון האנליטיקס שלכם והיכנסו לתוך האנליטיקס >>> מקורות>>> חיפוש>>> סקירה כללית. תשנו את התצוגה מ-10 ביטויים ל-500, ותתחילו לגלול למטה עד לביטויים בהם אנחנו מקבלים מספר מצומצם של כניסות. לאלו מכם עם אתרים בעלי תוכן רב, אני בטוח שתשימו לב להרבה ביטויים (זנבות ארוכים בעיקר) שבכלל לא התכוונתם או חשבתם שתקבלו מהם תנועה לאתר. בפועל, הביטויים המוזרים האלה הם אלו שהכניסו תנועה לאתר.

 

איך לוקחים את המידע הזה ומשתמשים בו לטובת האתר

 

מה שניסיתי להדגים בעזרתכם כרגע, הוא שישנם ביטויים רבים ומגוונים שגולשים מקלידים במנוע החיפוש של גוגל, ומגיעים לעמודים הרלוונטיים שבניתם באתר. אחת הסיבות שהגיעו דווקא לאתר שלכם, או לעמוד הספציפי שלכם, היא כי גוגל ראתה לנכון שהעמוד הזה רלוונטי גם כלפי עוד כמה ביטויים, שבסופו של דבר הם כולם מרכיב וחלק ממכלול לביטוי הראשי אותו אתם רוצים לקדם. אנסה לפשט את זה - דני  חיפש היום את הביטוי "במבה זולה". במקרה כזה, גוגל ידרג את העמוד שלכם שנקרא "במבה זולה", עבורו כבר ביצעתם אופטימיזציה, ואת הקידום הקלאסי והישן, במקום גבוה, אולי אפילו ידרג את העמוד במקום הראשון. כל זה יקרה אך ורק במידה ואין מתחרה ראוי אחר שעקף אתכם.

 

גוגל משנה את כללי המשחק. 

 

איך עמודים אחרים יעקפו אתכם? אם לדוגמא באתר של המתחרה יהיה קטלוג / קטגוריה שלמה שתדבר על חטיפים, ובתוך הקטגוריה יהיה עמוד שידבר על "במבה זולה". בנוסף העמוד יספק מגוון של תכנים רלוונטיים בנושא, כולל תמונות להמחשה, סרטוני ווידאו, ואפילו משחק פלאש שהילדים נורא ישמחו לשחק בו או אפליקציה, ועקב כך ימשיכו לחזור כל הזמן לאותו העמוד בשביל להמשיך לשחק במשחק. אם זה לא מספיק ,דני גם בוחר לחלוק את העמוד בפייסבוק האישי ולהוסיף את האתר למועדפים. הוא רוצה קיצור דרך מהיר לחזרה לעמוד הכיפי הזה. כל אלה הם רק חלק קטן מהדוגמאות לסיגנלים שאתר/עמוד/קטגוריה משדרים לגוגל ומשפיעים על דירוג ורלוונטיות העמודים לביטויים ספציפיים.

 

חכמת הגוגל

 

היום גוגל חכם מכפי שהיה אתמול, ומחר יהיה חכם ומתוחכם יותר מהיום - חשוב לזכור את זה. כאן בדיוק נכנס המושג ה-Inbound Marketing לתמונה.


כאשר גוגל נותן מידת ציון רלוונטיות לאתר או לעמוד באתר שלכם, הוא לוקח הרבה מאוד סיגנלים שמשודרים מהרבה מאוד מקומות. כל הסיגנלים מומרים לקודים שנכתבו והוכנסו (לאלגוריתמים של גוגל) ע"י גדולי המהנדסים שיש לעולם להציע, וכל זה על מנת לספק לגולש את האתר/עמוד הכי רלוונטי. מה ההגדרה של הכי רלוונטי? מבחינה טכנית - אף אחד לא יודע, מכיוון שגוגל מסתירים את המידע הזה. מבחינה תיאורטית - האתר או העמוד שסיפק את המידע הטוב והרלוונטי ביותר לכלל אוכלוסיית הגולשים. לשם הם חותרים.  כבר כמה שנים טובות שגוגל מצהירה - "תבנו אתר לגולשים ולא למנועי החיפוש". כיום - המנוע החיפוש של גוגל נותן יותר משקל לגולשים מבעבר.


עקב השינוי החדש,  לא נדע בעקבות איזה ביטוי ספציפי הגיעו הגולשים, נצטרך לבנות עמודים עם תוכן מגוון שיכיל שלל ביטויים ויהיה מעניין עבור הקהל. לזה בדיוק גוגל מכינה אותנו כבר כמה שנים ודואגת להזהיר ולייעץ לנו לבנות תוכן איכותי. בתוכן טקסטואלי איכותי לא נוכל להשחיל עשרות פעמים את מילת המפתח שאותה אנו רוצים לקדם, האנשים לא יאהבו תוכן כזה. זו המהות של Inbound Marketing, יצירת תוכן איכותי אשר ימשוך את הגולשים ויבנה אמון. מהם הביטויים הרלוונטים? מהם הנושאים שחשוב שתדברו עליהם באתר שלכם? זה ביניכם לבין קהל היעד שלכם. 

 

מפסיקים לקדם ביטויים, מתחילים לקדם נושאים

 

כמו שהבנו, קידום ביטויים בעזרת גוגל אנליטיקס הוא עניין של העבר. עכשיו צריך להסתכל קדימה ולהבין איך אפשר לפלח מידע בעזרת הנתונים שגוגל מספקת לנו ומה אפשר ללמוד מזה. נחזור לאנליטיקס.


הפעם נכנס למקורות תנועה >>>מקורות>>> חיפוש >>> סקירה כללית.
כאן אנחנו רואים כמה כניסות קיבלנו לאתר סה"כ רק מגוגל. פה אפשר לבצע חיתוך מעניין:
נלחץ על מאפיין שני>>>מקורות תנועה>>> דף נחיתה. עכשיו אפשר לראות אילו דפים באתר מקבלים כניסות רק מגוגל, וככה אפשר לאמוד יותר טוב את הצלחת ה-SEO.

 

כך תאתרו את לאן הגיעו הגולשים מגוגל באתר שלכם

 

אומנם אנחנו לא יכולים לדעת מאילו ביטויים בדיוק הגיעו לעמוד, אבל כן אפשר לדעת מה הוא הנושא שהגולשים חיפשו והגיעו לעמוד שלנו באתר.


אם למשל אני רואה שיש הרבה כניסות ישירות מגוגל לעמוד אתרי תדמית, אז אני אולי לא יודע דרך איזה ביטוי מדויק הגיעו הגולשים לדף, אבל אני בהחלט יכול להעריך שמי שהגיע חיפש בגוגל ביטוי שקשור לנושא "אתרי תדמית". זה יכול להיות "בניית אתרי תדמית" או "חברה לאתרי תדמית" או "עיצוב אתרי תדמית" וכו'.


במילים אחרות, גוגל רוצה שנשנה את צורת החשיבה שלנו בכל מה שנוגע לקידום עמודים. מעכשיו, כאשר אנו מקדמים עמוד מסוים - אנחנו צריכים להפסיק לחשוב במובן של ביטוי יחיד שיקודם בדף הזה ולחשוב ברמה של הנושא עצמו, הביטויים ועולם התוכן שקשורים אליו. 

 

כל מקדם צריך לשאול את עצמו את השאלות הנכונות כלפי האתר והנישה שהוא מקדם או היא מקדמים. מכיוון שאין כלל אחד כלפי כל האתרים ברשת, צריך להתייחס לכל אתר כמקרה לגופו ולנתח את התוצאות בהתאם. בחודשים ואולי אפילו בשנים הקרובות, אנחנו נראה את גוגל ממשיכה לשנות בהדרגתיות את האלגורתים שלה כאשר תוכן איכותי, זמן שהייה באתר וכמות השיתופים שעמוד מקבל תופסים יותר ויותר מקום בדירוג. 

 

כדי לשמוע עוד על התוכניות של גוגל והדרך בה תוכן איכותי יעזור לכם לקדם את האתר שלכם, מומלץ לצפות בסרטון של הכוכב המהולל של גוגל מאט כאץ, בו הוא מסביר ומפרט קצת מעבר לרגיל בנוגע לתוכן דל שלא נותן כל ערך.

 

---------------------------------------------------------

כותב הפוסט הינו , מנהל תחום קידום אתרים ב- richkid - סוכנות קריאייטיב דיגיטלית.


התכנים הכי טובים שלנו אצלך במייל, לא תצטרף/י? בטח שכן!
קרא עוד על:
אהבת את הפוסט? שתף ותן ערך גם לחברים ולקולגות שלך