אהבתם?
שתפו!

מהו תהליך אפיון האתר ולמה הוא כל כך קריטי לכם

כל חברת דיגיטל רצינית תציע לכם לעבור תהליך של אפיון אתר אבל לא תמיד אתם מבינים מה מטרת התהליך ולאן הוא אמור לקחת אתכם. החלטתי לנסות להסביר.

מור נחמני
01/08/2013

הדרך שאתר עובר בין התיאור שלו על ידי הלקוח בשיחת הטלפון הראשונה עד לרגע שהוא עולה לאוויר היא ארוכה ומעניינת. היא ארוכה כי מדובר בתהליך ארוך שמתפרש לעומק הרבה יותר משמעותי ממי שרוצה לבנות את האתר מדמיין בהתחלה. אפיון מחדש של אתר האינטרנט הוא תהליך שנכנס עמוק לקרביים של האסטרטגיה הרחבה וארוכת הטווח של הארגון, נכנס למטרות שהוא הציב לעסק שלו, סוג המוצר בו הוא מתעסק ואיך נראה השוק בו הוא פועל.

 

אתר שבנוי טוב הוא אתר שעבר תהליך נכון ומובנה של אפיון אתר והאלמנטים, עמודים ועיצוב שלו נועדו לשרת את הצרכים הגדולים יותר של הארגון. אז מה זה בעצם אפיון אתר? אפיון אתר הוא התהליך בו ביחד מבינים את צרכי הלקוח, המטרות שלו, השוק בו הוא נמצא ואיך לבנות אתר שיתפקד ויעמוד במטרות הלקוח.

 

את תהליך האפיון אפשר לפרוט ל-6 שלבים:

 

1. כניסה לעולם התוכן של הארגון או המותג – מה המוצרים/שירותים/קהל/תוכן.

 

2. גיבוש אסטרטגיה דיגיטלית לארגון – אתר האינטרנט הוא חלק (משמעותי) מפריסה דיגיטלית רחבה יותר שכוללת גם נוכחות בפלטפורמות חברתיות וגם במובייל.

 

3. סקירת מתחרים בשוק המקומי והגלובלי.

 

4. הפרדה בין מה שחשוב יותר לבין מה שחשוב פחות – על מה לשים את הפוקוס?

 

5. בניית עץ התכנים – היררכיית התוכן של האתר.

 

6. בניית ויירפריימס שמתארים את כל הפונקציונאליות הטכנית ואת חווית המשתמש

 

להבין את תהליך האפיון

 

1. כניסה לעולם התוכן של הארגון או המותג

הדבר הראשון שחשוב להבין הוא במה הארגון עוסק. להבין את האופי העסקי שלו, ערכי המותג שלו, מהם המוצרים שהוא מוכר ומי הלקוחות שלו. בימינו, עסק לא יכול להרשות לעצמו לוותר על מכירות אונליין. אתר טוב צריך להיות כזה שגם יודע להציג נכון את המוצרים או השירותים שהעסק מספק, גם ממצב וממתג את הלקוח בצורה הנכונה וגם נגיש ופונה לקהל היעד הנכון. אם האתר שלכם מכוון למשתמשי מובייל - אתם לא יכולים להרשות לעצמכם להשתמש בפלאש באתר שלכם.

 

 

2. גיבוש אסטרטגיה דיגיטלית לארגון

הזירה הדיגיטלית הופכת ליותר ויותר משמעותית בהגשמת האסטרטגיה הכללית של הארגון. איזה הזדמנויות מחכות ללקוח בערוצים הדיגיטלים? מה התפקיד העיקרי של האתר באסטרטגיה של הארגון? האם המטרה היא מסחר אלקטרוני? לחזק את המותג? להביא לידים?

 

אחרי שהבנו איך נראה עולם התוכן של הלקוח מבחינת המוצרים וקהל היעד, אנחנו צריכים להבין מה יהיה התפקיד של האתר באסטרטגיה של הלקוח כלפי אותו עולם תוכן. איך הוא משתלב במדיה החברתית ואיך המדיה החברתית משתלבת בו? אתר האינטרנט הוא בסיס לפלטורמה תקשורתית בין המותג לבין הלקוח. האם האתר צריך להתבסס על תוכן גולשים? האם על בלוג או מגזין תוכן מקצועי? כמה תוכן צריך לייצר ואיך להגיש אותו?

 

 

3. סקירת מתחרים בשוק המקומי והגלובלי

המשפט הבא הוא לא המשפט הכי מעורר השראה שיש, אבל הוא מדויק. כדי שהלקוחות שלך יקנו ממך אתה לא צריך להיות הכי טוב בעולם, אלא להיות יותר טוב מהמתחרים שלך. איך אתה יכול לוודא שאתה יותר טוב מהמתחרים שלך? על ידי סקירה של השוק המקומי והגלובלי. המטרה של הסקירה היא גם למצוא רעיונות טובים ומעניינים שהמתחרים שלך מיישמים ואולי יכולים לתת לך השראה אבל היא גם להבין מה בדיוק חסר בנישה שלך.

 

במה האתר שלך יכול להיות הכי טוב ואיך אפשר לבדל אותו מהתחרות ולשמור על יתרון יחסי. בעיניי, חשוב להסתכל באתרים גם בארץ וגם בחו"ל. גם כי בשווקים מסויימים חנויות אונליין מבטלות את המרחב הגיאוגרפי (אני יכול להזמין בגדים גם מ-asos.com וגם מפרופר באותה הקלות) וגם כי אם צריך להיות כנים, החברים מעבר לים לעיתים נוטים לעשות דברים נועזים יותר ויש הרבה מה ללמוד מהם.

 

 

4. הפרדה בין מה שחשוב יותר למה שחשוב פחות

המילה פוקוס היא מילה שחוזרת הרבה בבלוג הזה, אבל רק כי יש לה הרבה מאוד משקל וחשיבות. קל מאוד ליפול לפיתוי ה"גם וגם וגם". התחושה שלנו היא שאנחנו לא רוצים לפספס כלום. אנחנו לא רוצים חס וחלילה להוריד אלמנט מסוים שיכול היה להביא למכירה, או להגדיל את החשיפה שהאתר מקבל. התחושה היא תמיד שיש לנו הרבה מאוד מה להציע ואנחנו רוצים שהלקוחות יחוו את הכל ויהיו מודעים להכל. הבעיה היא שבפועל עודף במסרים או יותר מדי תוכן בעיקר פוגעים בנו. "פחות זה יותר" היא קלישה נכונה להפליא. לסנן תוכן ולשמור על פשטות זו מטלה קשה מאוד. כל דבר שכן מוצא את דרכו לאתר חייב להצדיק את קיומו ב-100% ולמצוא את המקום המתאים לו ביותר באתר. אם נכשלים בשלב הזה אנחנו נראה אתר שלא מתפקד טוב ולא מביא לתוצאות הרצויות שלו.

 

 

5. בניית עץ תכנים

החלטנו על כל הדברים שחשוב שיהיו באתר. הפי'צרים, העמודים, אולי אפילו הגענו ממש לאפיין את התכנים שיופיעו בכל עמוד אבל לפני שאנחנו מתחילים לדבר על עיצוב, אנחנו צריכים לדבר על היררכיה. מה יופיע איפה. באיזה עומק של האתר המידע יופיע, האם חשוב שהוא יהיה מקדימה בעמוד הראשי, או שאולי אפשר לשמור אותו במקום קצת יותר צנוע באתר.

 

זה השלב שבו אני מתחיל להבין איך צריך ונכון לבנות את סרגלי הניווט באתר. מה נמצא בסרגל הראשי, מה במשני ואל אילו תכנים מגיעים רק מדפי "שער". כשאנחנו מאפיינים אתר מסחר אלקטרוני זה הזמן להכיר את מבנה הקטלוג. מה הן הקטגוריות הראשיות, המשניות ועד כמה עמוק אנחנו לוקחים את הלקוח? היררכיה עמוקה מדי יכולה להיות מסורבלת ולהקשות על הגולש למצוא את מבוקשו. מצד שני, היררכיה שטוחה יכולה לגרום לעומס גדול של מוצרים בקטגוריה ולגולש לאבד את ידיו ורגליו.

 

המחשה של בנייה והפשטה של היררכיית תוכן מורכבת באתר מעלה

 

ניתוח נכון של המבנה הקטלוגי בפרט והיררכיית התוכן בכלל, תקל מאד על הגולש למצוא את מה שחיפש, תייצר לו חוויה חיובית ותגדיל משמעותית את הסיכוי שישאיר אצלכם פרטים, יקנה מוצר או יצטרף לרשימת התפוצה שלכם.

 

 

6. בניית wireframes שמתארים את כל הפונקציונאליות הטכנית ואת חווית המשתמש

הגענו לשלב שבו הדברים מתחילים להיראות לנו ממשיים יותר. זה השלב שבו מעצבים את המסכים ומתחילים לתאר את החוויה מנקודת המבט של המשתמש. איך יראו העמודים, מה יהיה איפה, איך זה יראה. אנחנו עדיין לא מדברים על הצבעים, שפת המותג וגם לא בוחרים תמונות. כעת אנחנו מדברים על המיקום של הדברים: איפה יישב סרגל הניווט הראשי ואיפה המשני, איפה יהיו תמונות, איפה יהיו כפתורים, איך למקם את טופס הצור קשר.

 

החלק המהנה והמעניין ביותר בשלב הזה הוא תכנון חווית הגלישה או חווית הקניה באתר: מה קורה כשהלקוח מוסיף לסל? אילו חיוויים הוא מקבל כשהוא בוחר צבע למוצר? איך הוא מבצע פניה לשירות לקוחות? האם הוא צריך להרשם לאתר ואיך נראה תהליך הרישום? איך הוא משתף תוכן? איך הוא משלם?

 

לפני שהאתר שלכם מעוצב יפה, הוא נראה ככה. דוגמה ל-wireframes עם התוכנה axure

 

 

שימו לב שדיברנו על שישה שלבי אפיון ולא דיברנו על עיצוב האתר עצמו. עיצוב טוב הוא לא משהו שבהכרח נראה יפה - אלא איך שהוא פועל. אם תסתכלו על google.com, מדובר באתר ובצבעים מכוערים למדי, הסיבה היא שהוא לא נבנה על ידי מעצבים אלא על ידי מידע. מאריסה מאייר (מנכ"לית יאהו! בהווה ומנהלת מוצר החיפוש של גוגל לשעבר) בחנה כל גוון וצורה לפני שעמוד החיפוש המפורסם התקבע להיות מה שהוא כיום. הבחינות היו מאוד פשוטות - מה גורם לאנשים להישאר יותר, לחפש יותר. בחברה היה ידוע שהמעצבים שנאו אותה כי היא מעולם לא הקשיבה לטעם אישי, אלא רק למה שהאנליטיקה הכתיבה. נכון, לא חייבים לדגול בקיצוניות כזו וחשוב לשמור על אתר שתאהבו ותהיו גאים בו. אבל חשוב שהוא יפעל נכון עבורכם. ששת השלבים שתוארו בפוסט יבטיחו את זה שהאתר שלכם, קודם כל, יעבוד נכון.

 


התכנים הכי טובים שלנו אצלך במייל, לא תצטרף/י? בטח שכן!
אהבת את הפוסט? שתף ותן ערך גם לחברים ולקולגות שלך