אהבתם?
שתפו!

בלי בהלה: מה משמעות החוק להנגשת אתרי האינטרנט בישראל

אם בשבועות האחרונים נבהלתם והתבלבלתם מקריאת מאמרים על הצורך בהנגשת אתרי אינטרנט בישראל, קנסות עצומים ותקנות מוזרות, כדאי לקחת נשימה עמוקה לקרוא את הפוסט הזה.

moreweb
21/11/2013

רובנו גולשים באינטרנט כל יום, אם זה במחשב, סמארטפון או טאבלט, חלק גדול מהיום שלנו עובר בדפדפן פופולארי כזה או אחר. עבור רוב הגולשים זהו מצב כמעט ברור מאיליו. בחודש האחרון, בדמות תקנות חדשות, קיבלו בעלי האתרים הישראלים תזכורת קטנה על כך שהפריווילוגיה הכל כך שכיחה של גלישה באינטרנט, לא באמת נגישה לכולם.

 

ביום-יום, בסביבה הפיזית שלנו, אנחנו נשים לב בקלות אם בבניין שלנו יש רק מדרגות אבל אין גישה לנכים או נעזור לאדם שאינו רואה טוב לקרוא משלט שנמצא מולו. בסביבה היומיומית שלנו, אנחנו רגישים לאנשים בעלי מוגבלויות, התקנות החדשות מבקשות מאיתנו להיות רגישים גם בסביבה הדיגיטלית שלנו. 

 

החוק אומר ש...

 

התקנות החדשות לגבי חוק הנגשת האתרים, אשר נכנסו לתוקף ב-25.10 דורשות שכל אתר אשר מציג מידע או מעניק שירות לציבור הישראלי יהיה חייב להיות נגיש גם עבור אנשים בעלי מוגבלויות. 

 

המטרה היא להפוך את האינטרנט הישראלי לנגיש עבור קהל בעל לקויות ראיה ועיוורים, לקויי שמיעה ואנשים בעלי מוגבלויות מוטוריות בידיים אשר מגבילות את היכולת לתפעל את העכבר או הטראקפד של המחשב. הפתרונות לבעיות אלו נעות מכתוביות עבור סרטונים אשר מוצגים באתר, תוכנות Text to Voice עבור תכנים כתובים ואפשרות ללחוץ על כפתור ה Tab במקום לעבור בין שדות שונים באתר על ידי לחיצה על העכבר. 

 

החוק תקף עבור בעלי אתרים עם דומיינים ישראלים (כל אתר שנגמר בסיומת .il). אתרים בעלי סיומת .com אשר נותנים שירות לקהל ישראלי גם הם כלולים בחוק, גם במידה והתכנים בהם באנגלית. שאלה מעניינת היא כיצד אוכפים את החוק על אתר אשר קהל היעד שלו נמצא בארה"ב אבל גם ישראלים בוחרים להשתמש בשירותים שלו. 

 

בעלי אתרים אשר לא ינגישו את האתרים שלהם יכולים לקבל קנסות של עד 50 אלף שקל. לפני שאתם נכנסים לפאניקה, תנשמו עמוק - לבעלי אתרים קיימים יש 36 חודשים להתאים את עצמם לתקנות החדשות. אתרים אשר מתכננים לעלות לאוויר בקרוב ייאלצו לענות על התקנות הללו כבר בעלייתם לאוויר. 

 

נגישות שווה גם בעידן האינטרנט. קרדיט:Anas Qtiesh / Foter.com / CC BY

 

מה זה בעצם אתר "נגיש"

אתר נגיש לבעלי מוגבלויות הוא אתר אשר האלמנטים השונים בו עברו אופטימזיציה כדי להקל על בעלי מוגבלויות פיזיות, לקויות ראייה ושפה. 

 

אתר נגיש הוא כזה שמאפשר לכל אדם לגלוש בו. אם זה על ידי התקנת תוכנות מסייעות שיודעות להקריא קטסטים, מתן אפשרות לעשות זום-אין מבלי לאבד מאיכות האתר, שימוש בצבע טקסט בעל קונטרסט גבוה מול רקע האתר על מנת להקל על אנשים בעלי לקויות ראייה, עיצוב פשוט וקל לניווט, שימוש נכון בכותרות להצגת היררכיית תכנים, הדגשה נכונה של קישורים, שימוש נכון בתגיות ה - Alt בתמונות שלכם וכדומה.

 

בעוד ההכרזה על התקנות החדשות והמושג "אתרים נגיש לנכים" נשמע אולי קצת מרתיע וכנושא שידרוש מכם הרבה עבודה, הרבה מהפרקטיקות בהם תשתמשו כדי להנגיש את האתר שלכם הם למעשה כמה מהטיפים העיצוביים והשיווקיים הבסיסיים והחשובים ביותר עבור האתר שלכם.

 

100% מהגולשים באתר שלכם ישמחו להיררכיית תוכן נכונה, ניווט פשוט ונוח באתר שלכם וקונטרסט נורמלי בין הטקסט לרקע של האתר. 

 

דוגמאות נוספות להנגשה נכונה של תכנים היא שימוש ראוי בכותרת (ברמת ה HTML) לסימון היררכיית התוכן באתר, לספק טקסט חלופי לטקסט שכרגע מופיע כתמונה (לדוגמה כפתורי קריאה לפעולה) אלטרנטיבה קולית לCaptcha, אפשרות לשליטה באתר דרך המקלדת ועוד. 

 

אני רוצה להנגיש את האתר שלי! מה עכשיו?

 

הנגשת האתר היא לא תהליך ארוך, מאיים או יקר במיוחד. הדבר הראשון שתצטרכו לעשות, בטח שבשלושת השנים הקרובות, הוא לוודא שהחברה שבונה עבורכם את האתר מתחייבת שהאתר הסופי יהיה מותאים ומונגש לחלוטין לפי החוק והתקנות השונות. במידה ואתם בעלי אתר קיים, שיחה עם בונה האתרים או מתחזק האתרים שלכם אמורה להסתיים בהצעת מחיר פשוטה והתחייבות לכך שהאתר יעמוד בתקנות. הרבה בעלי אתרים מתחזקים את האתר בעצמם ביום-יום, במקרה הזה מראש לגשת לבוני אתרים אשר מתמקצעים בעבודתם ולא לנסות לעשות זאת לבד (קנס של 50,000 שקל אמרנו נכון?)

 

לשמוע מה שלא רואים.קרדיט: Jonathan D. Blundell / Foter.com / CC BY-NC-SA

 

אחרי שהתשתית לאתר מוכנה, תרכזו את כל כותבי התוכן בחברה שלכם ותדרכו אותם בבסיס של הנגשת התוכן לקהל בעל מוגבלויות - כתוביות ותמלולים לסרטים (שזה גם טיפ SEO לא רע בכלל), שימוש נכון בתגיות בתוך התכנים והכתבות שהם מעלים, לדאוג לצייד כל תמונה בכתובית Alt נכונה ומייצגת וכדומה.

 

לאחר מכן, עמותת נגישות בישראל מציעה לפנות לעמותה לקבל "תו אתר אינטרנט נגיש" ולהצטרף למאגר הישראלי לאתרי אינטרנט נגישים יחד עם הצהרה באתר שלכם על האתר כ"נגיש לבעלי מוגבלויות".

 

במבט ראשון, התקנות החדשות נראות מעט מאיימות, אבל בפועל מדובר בתהליך שהוא כמעט בגדר ניסוי חברתי מעניין בקהילת האינטרנט הישראלי. אכיפה שרירותית ואיום בקנסות של 50,000 שקל תמיד יגרעו מאיתנו לראות את הצד היפה שבמהלך הזה, אבל הרעיון הוא שמדינת ישראל מוכנה לדאוג לבעלי המוגבלויות גם בגרסת האינטרנט, היא די מרגשת.


התכנים הכי טובים שלנו אצלך במייל, לא תצטרף/י? בטח שכן!
קרא עוד על:
אהבת את הפוסט? שתף ותן ערך גם לחברים ולקולגות שלך